RECENZE knihy: Merry Gentry 5 – Dotek bouře přináší nový život, ale i smrt

13. 11. 2015

Princezna Merry pokračuje ve snaze otěhotnět se svými strážci, aby od tety získala vládu. Do toho jí občas vstoupí nějaká magie – jednou zbožštění milence, jindy znovunalezení čarodějného artefaktu. Tentokrát oživí, mimo jiné, mrtvé faeské zahrady.

Dotek bouře bude Temné princezně Meredith velmi příjemný. Zdroj: výřez knižní obálky.

Druhý nejznámější literární cyklus Laurell K. Hamiltonové, zakladatelky fantasy subžánru paranormální romance, se nedávno svým ctitelům (možná spíše ctitelkám) pochlubil již pátým svazkem. Lechtivá fantaskní série Merry Gentry pokračuje směle již naznačeným směrem. Potenciální dědička a neteř královny Temného dvora Andais, dříve vyšetřovatelka v detektivní kanceláři, se vytrvale snaží předehnat šíleného bratrance Cala v početí a nezemřít při tom.

Knižní svazek s podtitulem Dotek bouře opět nenechá zpola lidskou a napůl faeskou Meredith Gentryovou vydechnout. Nejistá situace ohledně dědictví bude mít zanedlouho konec, a třebaže je psychopat Cal vězněm své matky (která se zdá být méně děsivá a vůči němu kritičtější), je možné, že ani to k princezninu bezpečí nebude stačit. Útoky na její život se vyšetřily a viníci byli nebo budou potrestáni, ale atentáty to zastavit nemusí.

Laurell Kaye Hamiltonová

Narodila se v únoru 1963 ve státě Arkansas v USA. Už v šesti se k ní dostaly hororové filmy jako Circus of Fear (1966), jehož název parafrázovala v knize Cirkus prokletých. Její první publikovanou novelou se stala hrdinská fantasy Nightseer (1992). Rok nato debutovala i prvním dílem z dnes dvacetišestidílné série o Anitě Blakeové – Guilty Pleasures (1993, Provinilé slasti, Triton 2006), které zpočátku nikdo nechtěl vydat. Kromě Anitina a Merryina cyklu (v roce 2000 vznikl první díl Merry Gentry –  Polibek stínů, pak Pohlazení soumraku, Svádění luny, Úder půlnoci, Dotek bouře a Objetí mrazu), jenž brzy završí první desítku, má na svědomí ještě několik dalších knih i komiks. Více v profilu autorky

Temná princezna věnuje přízeň svým fae, Běsům i zahradám

Faeská dědička Meredith Gentryová svědomitě střídá ve svém loži jednoho bodyguarda za druhým. Když ale svou sexuální silou zálibně spočine i na veliteli stráží královny Andais, bouřném Mistrálovi, je zle. Naštěstí by jejich spojení mohlo napomoci uzdravení Říše kouzel. Proti tomu nemůže sadistická vládkyně říci ani slovo a nikdo tak kvůli ní nebude krvácet.

Pokud však Merry nechce zmarnit oběť sidheské šlechtičny, která jí usilovala o život, musí si tetu usmířit. Jinak by s následovníky mrtvé vražedkyně velmi ošklivě zatočila. Dané královské slovo by Andais lehce mohla obejít a to si nepřejí ani oni, ani soucitná princezna.

Naštěstí se ukazuje, že Merryina záliba v občasném drsném sexu je ve vztahu s bouřlivákem opravdu přínosná a usnadní splnění úkolu žárlivé panovnice. Jenže Meredith může vzkřísit i to, co by raději mělo zůstat tak, jak je. Nemluvě o faktu, že tak získá nového nepřítele na život a na smrt.

Merry si užije mnoho sexu a zase sexu, ale také překvapení

Princezna Meredith o většinu událostí, které s ní smýkají od průšvihu k průšvihu, nikdy nestála. Ráda by se vzdala i pozoruhodné přízně Bohyně i jejího Chotě a ještě raději by se obešla bez pozornosti všech fae (snad kromě jejích milovaných strážců). Jen šťastné chvíle s nimi jí částečně kompenzují všechnu bolest i strach, které v Říši kouzel zažívá. Jenže nemá na vybranou.

Sexuální magie, pro niž se tahle kyprá rusovláska s diamantovýma očima stává pohárem, by mohla být nejen klíčem k jejímu dědictví, ale i záchranou celé faeské říše. Na rozdíl od tety a strýce (vládců obou sidheských království), kteří upadají jako sama jejich zem, by americká princezna mohla napomoci znovuzrození Říše kouzel. Samozřejmě, jen pokud ji předtím někdo nezavraždí (a objevují se stále další zájemci).

Zatímco v jiných dílech se Merry musí pouštět do krvavých bojů i do vyšetřování, tentokrát ji povětšinou čekají jen ložnicové půtky. V proměnlivé Říši však ani ty nejsou úplně bezpečné. Navíc, kromě nich se přece jen objeví i nějaká ta opravdu krvavá zábava a na tu možná budou krátcí i dva Merryini nejmilejší (její Temnota a Vražedný Frost). Ještěže se může obrátit o pomoc i na jiné spojence. Otázka je, zda ji to v budoucnu nebude mrzet.

Postelové nebo pouliční boje, ve všech se dá vy/prohrát

Zakladatelka populárního žánru paranormální romance, Laurell Hamiltonová, se patrně nejvíce realizuje v sérii o nekromantce Anitě, ale zdaleka nejen tam. Milovníky o něco pokročilejší fantastiky jistě těší, že své úsilí věnuje i dobrodružstvím princezny Meredith. Ta žije v realitě o dost neuvěřitelnější než upíří popravčí, ale obě hrdinky mají i leccos společné – bojují, intrikují a milují se. Nutno však říci, že Meredith tak činí s poněkud větším nasazením.

Těžko se jí ale divit, když na sexu závisí život její i jejích milenců a spojenců. Navíc se nedají soudit pohnutky i činy ženy, jež vlastně lidskou je jen způli. Kvůli/díky svému polovičnímu sidheskému původu se vše, co se děje kolem ní i v ní, musí pojímat s velkou rezervou. Není možné lidské očekávání a představy plně implikovat na vztahy a kulturu fae. Nejenže se tito od lidí odlišují často významně fyzicky, ještě více je to patrné v jejich psychice nebo emocích.

A právě zmíněné odlišnosti patří k tomu nejvýznamnějšímu, co autorčin svět vyděluje ze společnosti většiny podobných sérií. Třebaže výlety do Říše kouzel se dají námětově najít v každém druhém fantaskním cyklu, většinou jen málokterý autor zachází do takových podrobností ve vnitřním uspořádání, politických intrikách a zejména vzhledu jednotlivých bytostí jako L. K. Hamiltonová.

Čtenáři se samozřejmě opět dočkají autorčina vybroušeného literárního stylu, oblíbených postav i hrdinů zcela nových, kteří starousedlíkům v příběhu leckdy řádně zatopí, jakož i další porce velmi obratně a obrazně podaného sexu. Stejně tak se Merryini ctitelé dočkají ve vyprávění dalších zvratů, i když by se zpočátku mohlo zdát, že Dotek bouře je tentokrát jen o jediném – o sexu.

Autorka ve svém pátém svazku cyklu Merry Gentry zůstává opět striktně v Říši kouzel, ale aktuálně bez detektivního pátrání. Přestože je tato kniha o něco tenčí než v sérii bývá obvyklé, stanou se v ní o dost zásadnější události, než dříve. Ke všemu s přesahem do mnoha dalších dílů. První z nich čtenáře čeká někdy na počátku roku 2016 pod názvem Objetí mrazu a podle anotace se zdá, že se Meredith a její milenci vinou Taranise spíše řádně zapotí.

Český název: Dotek bouře. Název originálu: Mistral´s Kiss. Autor: Laurell K. Hamiltonová. Překlad: Dominika Moulíková. Obálka: Jakub Jíra. Nakladatel: Epocha, 2015. Počet stran: 188. Doporučená cena: 189, zlevněno e-shop – 142 korun.

0