RECENZE knihy: Sarah J. Maas, Skleněný trůn – antologie: Krvavé ostří

18. 12. 2017

Adarlanský zabiják je ve skutečnosti šestnáctiletá Cealena, jež se odmalička brodí krví, bolestí a špínou. Málokdo zná její totožnost, či spatřil dívčinu tvář. Tato sbírka objevuje nové příhody ze života zlatovlásky, jejího přítele Sama a dalších.

Stále oblíbenější cyklus klasické epické fantasy Skleněný trůn se již může pochlubit také vlastní sbírkou krátkých vyprávění. Ústřední postavou každého z nich je legendární Smrtka – vražedkyně z Adarlanu, jejíž pravou identitu poznalo jen několik vyvolených. Téměř nikdo netuší, že proslulým a obávaným assassinem je neúprosná mladičká oblíbenkyně vládce zdejších vrahů, Cealena Sardothien.

Další svazek náležející k románové sérii, kterou se uvedla populární autorka Sarah J. Maasová, je znovu určen dospívajícím milovníkům literární fantastiky (snad zejména jejich něžnější části). Povídky v Krvavém ostří dějem zase odpovídají názvu knihy, proto čtenáře potěší hned několik napínavých příběhů líčících krvavé střety jednotlivců i pouličních band ve slumech a zaplivaných krčmách, ale i v nablýskaném světě vysoké šlechty.

Sarah J. Maasová

Newyorčanka narozená v roce 1986 je autorkou debutového Skleněného trůnu (zatím vyšla také Půlnoční koruna, Dědička ohně, Královna stínů a patří sem i prequelové Krvavé ostří – bestselleru New York Times a USA Today. Psát ho začala v šestnácti letech (originál vyšel v roce 2012), byl přeložen do 23 jazyků a stal se jednou z nejlépe mezinárodně prodávaných knih. Kromě debutové série vychází i dva díly cyklu Dvůr trnů a růží, Dvůr mlhy a hněvu pracuje na The Starkillers Cycle. V roce 2008 nadmíru úspěšně vystudovala tvůrčí psaní a vedlejší religionistiku na Hamilton College. V současnosti žije v Bucks County v Pensylvánii s manželem a psem.

Počátky kariéry smrtící zlatovlásky s morálkou

Neúplatná vražedkyně s nevinnou tvářičkou, bleskurychlými reakcemi a tajemnou minulostí, Celaena Sardothien, je v Andovieru zabijáckou jedničkou. Aktuálně je jí šestnáct let a žije si na dost vysoké noze v Tvrzi vrahů. Ochrannou ruku nad ní drží samotný Arobynn Hamel, který má pro namyšlenou dívku slabost, ale vyžaduje poslušnost. Další osinou v jejím pozadí je mistrova zabijácká dvojka – přitažlivý a nebezpečný Sam Cortland.Sarah J. Maasová: Krvavé ostří

Zatímco Cealena si úkoly vybírá, její stejně mladý kolega takové štěstí nemá. Bere zakázky, co Smrtka odmítne a přichází o její slávu. Však je také vztah těch dvou na bodu mrazu a jeden před druhým si pro jistotu kryje záda. Což je problém, když se do nového úkolu mají pustit společně. Je otázkou, proč Pán vrahů důležitý obchod svěřil jim a zatajil dost podstatná fakta.

Půvabná Smrtka nezná slitování – ale srdce má

Sarah J. Maasová - Královna stínůAntologie povídek z neradostné reality v cyklu Skleněný trůn líčí některé životní peripetie Cealeny Sardothien. Dívky přinucené žít na ulici a velmi záhy se stát zabijákem bez emocí či lítosti. Jako chráněnka (a prakticky i majetek) lstivého Arobynna Hamela žije v nepokrytém luxusu, avšak zároveň se cvičí v odporných dovednostech, které nájemný vrah musí ovládat.

Svéhlavá a nespoutaná Cealena jde z průšvihu do průšvihu – jednak musí plnit zakázky svého mentora, za další má nevymáchanou pusu a v neposlední řadě se pouští do mnoha střetů či nebezpečí kvůli překvapivé existenci osobního morálního kompasu. Smrtka si poradí s jakýmkoli protivníkem či výzvou, ale občas je dokáže jen tak nechat být.Sarah J. Maasová - Dědička stínů

Názvy jednotlivých povídek se moc neliší a ukazují, o co v nich jde – Vražedkyně a pán pirátů posílá Cealenu a Sama na vzdálený ostrov za mocným Rolfem, aby se velmi brzy ocitli ve smrtícím konfliktu. Vyprávění pojmenované Vražedkyně a léčitelka seznamuje dívku s rezignovanou kolegyní. Navazuje na předchozí, v němž se odehrála i příčina budoucích trablů, které se dále rozvíjejí a komplikují v povídce Vražedkyně a poušť.

Příběh Vražedkyně a podsvětí oba hlavní hrdiny vrací do ulic adarlanského hlavního města a ukazuje mnohé jeho o poznání drsnější tvář i události, jež se zde odehrávají. Závěrečná povídka nazvaná Vražedkyně a říše korunuje sbírku, ale i celou jednu životní etapu vražedné krasotinky, kterou nemine ještě podstatně napínavější budoucnost.

Každý dobrý skutek je po zásluze potrestán

sarah-j-maas-cealene-2-pulnocni-korunaSbírka pěti kratších vyprávění Sarah J. Maasové vznikla dlouho poté, co se čtenáři seznámili s celkem svéráznou hlavní postavou epické série (nazvané dle sídla panovníka Adarlanu) Skleněný trůn. Po čtyřech prvních dílech zmíněného cyklu se i k nám dostala antologie Krvavé ostří, která chronologicky předchází celé sérii. Proto se v některých příbězích najdou lecjaké události i hrdinové, které autorka zmínila v románových svazcích.

Možná i díky tomu lze Krvavé ostří doporučit k četbě jako úplně první knihu cyklu. Jiným důvodem pro upozadění románové série je i fakt, že se autorka během tvorby stovek listů působivého vyprávění literárně skvěle vypsala. Hlavní postava tak bude díky povídkám pro nováčky již od počátku mnohem uvěřitelnější a sympatičtější (Cealena na někoho zkraje může působit trochu nepřesvědčivě či nemístně odtažitě).

sarah j maasova_skleneny trun

Milovníci tvorby Sarah J. Maasové (a ctitelé Skleněného trůnu nebo hrdinčiny služby u Pána vrahů obzvlášť) si jistě parádně užijí každý jednotlivý příběh. Seznámí se s postavami, o nichž už leccos slyšeli i s těmi, které poznali až zde. Budou sledovat progresi jejich vztahů i vývoj hlavní postavy – vražedkyně se neustále musí vyrovnávat s nepřízní osudu i zvůlí mocných, což je pochopitelně smrtící kombinace.

Zlatovláska se od prvních řádků chová jak odjištěný granát, díky čemuž je také Krvavé ostří akční i napínavé, ale též nabité emocemi a překvapeními. Vyprávění jsou skvěle propracovaná a děj se na správných místech tak akorát komplikuje. Vždy ale zůstává přehledný a příběhy ještě nezatěžují státní intriky či magie. Povídky v Krvavém ostří jsou zkrátka lákavou a nadmíru chutnou třešničkou na blyštivém dortu Skleněného trůnu.

Český název: Krvavé ostří. Název originálu: The Assassin´s Blade. Autor: Sarah J. Maasová. Překlad: Ivana Svobodová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2017. Počet stran: 408. Doporučená cena: 299, po slevě 254 korun.

5