RECENZE: Kladivo na čaroděje 6 – Drsné sny mohou spáče dokonce i zabít

10. 8. 2014

Čtveřici soukromých oček přes paranormálno čeká případ. Synovec policisty zabitého za podivných okolností chce znát pravdu. A zaplatit ji. Má to však háček. Kolem Felixe, Klaudie, Vincence i Waltera ožívají mumie a svět chce ovládnout prastarý démon.

Ilustrační obrázek k sérii Kladivo na čaroděje. Autor: Lubomír Kupčík

Ilustrační obrázek k sérii Kladivo na čaroděje. Autor: Lubomír Kupčík.

Literární cyklus Kladivo na čaroděje uvítal ve svých řadách již šestého kolegu, jehož název zní lákavě Kladivo na čaroděje 6 – Drsné sny. K autorům utěšeně se rozrůstající české fantastické série se tak přidal svou debutovou knihou i nováček Jakub Mařík.

Čtyřku antihrdinů, snažících se kopat za tým dobra, tentokrát nerozdělí ani autor. Felix, lídr pochybné detektivní skupinky bez patřičného jména, sluníčková čtenářka myšlenek Klaudie, slizký Walter se slabostí pro mrtvoly a silou je ovládat, dokonce i nesnášenlivý měňavec Vincenc – každý bude konfrontován se zlem, z něhož má respekt i samotný zástupce pekel.

Jakub Mařík
Narodil se v roce 1981. Na svém kontě má mnoho povídek zastoupených povětšinou v měsíčníku Pevnost – Žár pomsty, Meegeren, Rudá pole elysejská, Koboué, Srdce hory. Práce Absolutní smrt je kromě časopisu obsažena i ve sbírce fantasy Společenstvo Pevnosti, v Drakobijcích (Lazaret, Děvčátko a démon), CKČ (Absolutní smrt), antologii sci-fi Pěna dějin aneb Příběhy, které se nestaly (?) (Revoluční kapitál) nebo mezi povídkami v knize edice Pevnost nazvané Krev pod sněhem. Kladivo na čaroděje 6 – Drsné sny se tak stalo jeho první nepovídkovou prací.

Prahu ohrožují píseční imigranti a starodávné zlo

Soukromí vyšetřovatelé stojící mezi obyčejnými lidmi a temnotou získali novou zakázku. Na Felixe, Klaudii, Waltera a Vincence se obrátil synovec mrtvého policisty. Sice se do policejních záležitostí obvykle nepletou, jenže okolnosti jeho vraždy byly více než podivné. Kromě toho se společně pokusí vypátrat, kdo je ve skutečnosti jejich novým klientem. Jenže v cestě jim stojí duplikující se oživlé mrtvoly, smrtící dav seniorů a ještě i starodávný démon. Musejí vypátrat, jak souvisí s koncem jejich světa. A možná dokonce, kde se skrývá. Není to zrovna nejlepší nápad, protože se od téhle záležitosti distancuje i známý démon-mafián. Ale když to neudělá nikdo jiný…

Kladivo na čaroděje 6 - Drsné sny. Zdroj: obálka knihy.

Kladivo na čaroděje 6 – Drsné sny. Zdroj: obálka knihy.

Česká urban fantasy s pěknou dávkou military

Po cyklu JFK vypráví i další původní česká fantastická série Kladivo na čaroděje o skupině bojující se zlem. Tuhle výsadu hlavní hrdinové získali díky (kvůli) jejich rozporuplným nadpřirozeným schopnostem. Ve světě zakladatele Pavlovského totiž obyčejní lidé o paranolmálnu nemají ani potuchy. Na rozdíl od většinové společnosti toho hlavní postavy vědí o magii až příliš.

Výtah do pekla. Zdroj: knižní obálka.

Výtah do pekla. Zdroj: knižní obálka.

Dávno zjistily, že se mezi lidmi pohybují čarodějové, zombie, duchové, démoni a jiná obtížná cháska, i ti, kdo s nimi bojují. A Felix, Klaudie, Walter i Vincenc patří do jejich tábora. Již pošesté tak lidé, které byste určitě nenechali o samotě se svými dětmi, nasazují život v boji o záchranu světa. V příběhu nového autora, jenž přispěl svým příspěvkem k cyklu Kladivo na čaroděje, se čtenáři vracejí do již známé a oblíbené reality.

Hlavní město Praha je vděčnou kulisou fantastických příběhů a nezklame ani nyní. Ústřední hrdinové a postavy jim sekundující, si tentokrát užijí nezvykle živé a příšerné sny i pořádnou vojenskou akci. Military duch převálcuje i zapřisáhlé pacifisty jako je Klaudie nebo zbabělce typu Walter. Proto se vyprávěním s podtitulem Drsné sny většinou ponese hřmění kulek a jiných nábojnic či výbuchy semtexu i TNT.

Místní půtky nahradilo ohrožení lidstva a světa

Výřez z obálky Kladivo na čeroděje 5 - Sonáta pro Azazela.

Sonáta pro Azazela. Zdroj: obálka knihy.

Příběh Jakuba Maříka se zaměřil hlavně na akční linii, zatímco Výtah do pekla nebo Sonáta pro Azazela jsou četbou pro milovníky hororů. Na jejich stránkách si čtenáři užili nejhrůznější obrazy z jejich nočních můr, s radostí se vydali vstříc nejhlubším obavám i děsu, někdy až do samotného pekla.

Zatímco podobné knihy se dají přirovnat k urban fantasy třeba Simona R. Greena, Drsné sny spíše k sérii Lovci Monster s.r.o., která by se dala označit za military fantasy. I v ní se hrdinové musejí pomocí bohatého vojenského arzenálu popasovat s nejrůznějšími nadpřirozenými bytostmi, které jim jdou po krku, i se záporáky usilujícími o světovládu.

Proto jsou Drsné sny vhodné zejména pro milovníky fantastiky, v níž jsou nepřátelé koseni po desítkách, ústřední hrdinové pátrají v polorozpadlých budovách osvětlovaných jen dávkami střel, zatímco klouzají po vnitřnostech a kalužích krve. Čtenáři si užijí spíše ubíhající děj než břitké poznámky (jichž se zde však také najde požehnaně), hrůzou drkotající zuby (dav seniorů rabující supermarket je také děsivý) nebo magické nebezpečí (ani démon není zrovna pozemský).

Přesto je v Drsných snech dost hrůzných detailů, aby zaujal i ctitele hororů, stejně jako všeho, na co jsou fanoušky cyklu zvyklí. A komu by přece chyběla záplava temné magie, může se těšit na nejnovější díl série, Kladivo na čaroděje 7 – Síť přízraků.

Název: Kladivo na čaroděje 6 – Drsné sny. Autor: Jakub Mařík. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2014. Počet stran: 160. Doporučená cena: 159, e-shop Epocha 127 korun.

0