RECENZE: V posledním tažení se cítí čarodějný detektiv Harry Dresden

12. 10. 2014

Harryho parťačka může přijít o vše. Její a Dresdenova upíří sokyně má důkazy, že Karrin vraždila. Mavra je ochotná s čarodějem vyměnit fotky za klíč ke světovládě. Po ní však touží i pár dalších nekromancerů. A Murphyová jede na dovolenou s jiným.

Harry Dresden se opět musí postavit zlu, aby zachránil svět. Zdroj: obálka knihy.

Populární autor Jim Butcher si pro oblíbeného čaroděje Harryho Dresdena, v sedmém románu špičkové městské fantasy, připravil téměř nesplnitelný úkol. Vytáhlý soukromý detektiv s magickým nadáním i holí, Jonesovským nemagickým kloboukem, špatnými návyky a nezlomnou vůlí má zabránit konci světa.

Fanoušci série se na každé stránce knihy V posledním tažení budou třást o život hlavního hrdiny i jeho přátel. Nutno říci, že naprostým právem. Jediný čaroděj v chicagském telefonním seznamu musí zachránit detektiva Karrin Murphyovou, vysvobodit podivínského patologa a milovníka polky, vyřadit ze hry zlovolné kolegy a postarat se o sličnou knihovnici. Vše bez pomoci a vědomí Bílé rady.

Jim Butcher

S první částí série o Harry Dresdenovi prorazil již roku 2000 (u nás 2007 – Bouřková fronta). Následovaly Bláznivý úplněk, Temná hrozba, Letní rytíř, Masky smrti, Oko zla, V posledním tažení, Vinen, včetně audioknih. Zatím vyšlo svazků patnáct z plánovaných dvaceti čtyř a překládány jsou do mnoha jazyků. Na motivy příběhů vznikl dvanáctidílný seriál, komiks a RPG hra. V roce 2004 se úspěšně vrátil ke klasické fantasy v Kodex Alera (Živly Calderonu, Akademův živel, Kurzorův živel a tři další), jiným autorovým projektem je steampunkový cyklus The Cinder Spires. Aktuálně se věnuje již pouze psaní. Žije v Missouri s manželkou Shanon (autorka romancí) a kromě literární činnosti se věnuje bojovým uměním i jízdě na koni.

Postavit se vládcům mrtvých i nemrtvých je bláznovství

Paranormální detektiv Harry Dresden je v pasti. Černá upírka ho vydírá fotografiemi, které by jeho Karrin stály nejen odznak. V šibeničním termínu musí čaroděj přinést Mavře spis legendárního nekromanta. Jenže netuší ani to, zda vůbec existuje. Kemmlerovi následovníci si tím jistí jsou a jeho Slovo chtějí za každou cenu. Ve městě se tak objevují klasické i chodící mrtvoly. Zdá se však, že tenhle boj o vpravdě božskou moc s Harrym moc nesouvisí. I když nekromanti unesou jeho přítele a snaží se jej zabít. Jde pouze o tajemnou knihu. Že jsou čarodějové po celém světě vražděni a má se zrodit nový bůh, se Dresdena vůbec netýká. Nic ho nenutí obchodovat s démonkou nebo se stát členem Bílé rady. Nebo ano?

Detektivní fantasy s příchutí smogu a krve stále baví

Zdroj: obálka knihy.

Zdroj: obálka knihy.

Temná urban fantasy, s privátním očkem (specializujícím se na vyhledávání ztracených předmětů, paranormální vyšetřování, konzultace a poradenství za přiměřené ceny) v hlavní roli, slaví již po mnoho let mezi milovníky fantastiky obrovské úspěchy. Harry, je typickým představitelem americké drsné detektivní školy.

Neodolá možnosti pomoci dámě v nesnázích a jeho dobré skutky jsou vždy stonásobně potrestány. Svérázný dlouhán má příznačně hluboko do kapsy a při každém vyšetřování jej čeká pořádná nakládačka. Přesto mohou jeho fanoušci oprávněně předpokládat, že se nikdy nepoučí, i kdyby jej vlastní zásady měly stát život.

Vedle čarodějů jako je Greenův John Taylor, Lukjaněnkův Goroděckij či Pavlovského Jonáš je i Butcherův hrdina bručoun (toho času bez partnerky) donedávna bez rodiny, jehož přátelé se dají spočítat na prstech jedné ruky. Třebaže jako knižní kolegové nemá v lásce autority a nenávidí škatulky, vždy nakonec stane na straně dobra a spravedlnosti. Proto jej také čtenáři milují.

Smrtící tajemství adrenalinových příběhů

Úspěšná série o Harry Dresdenovi však není založena jen na sympatickém drsňákovi a jeho stejně uvěřitelných sekundantech. Pečeť letitých literárních zkušeností nese i propracovaný svět, který se od našeho příliš neliší. Vedle techniky zde fungují také kouzla, magické bytosti žijí mezi nevědomými lidmi a svět má každou chvíli na kahánku.

Právě fakt, že Dresden při vyšetřování zabředává do nadpřirozeného marastu, tvoří třaskavou směs detektivního pátrání a boje se zlem nejméně o třídu horším, než je u lidí běžné. Když se k tomu připočte i Harryho příbuzenství s fae, velké magické nadání a spojenectví s mnoha nadpřirozenými druhy, vyklube se recept na pikantní knižní chuťovku pro volný čas.

Napínavý příběh sedmého dílu série, který ve svých mnoha liniích navazuje na předchozí svazky a umožňuje čtenářům sledovat vývoj postav, se zároveň ubírá vpřed naprosto novými a nečekanými cestami. Na pozadí nového Harryho případu sou svědky zhoršujícího se stavu čarodějné obce a boje Bílé rady s upíry. Čtenáři jistě ocení Harryho občas až cynický nadhled, rychlý a napínavý děj, v jehož průběhu lze velmi lehce přijít k úhoně, i akční způsob vyprávění.

Přestože je Butcherova série typickou urban fantasy, některé rysy jej přibližují k současným paranormálním romancím, proto si na své přijdou i čtenářky. Dějová linie týkající se komplikovaného vztahu Dresdena a jeho nevlastního bratra Thomase hlavního hrdinu stále více polidšťuje. Zejména neustálé vzájemné kroužení čaroděje a jeho parťačky se jako červená nit odvíjí každým románem.

Možná si ještě nějaký čas počkají, než vše vyřeší, ale s ohledem na události románu V posledním tažení se zdají být na správné cestě. Světlo do uvedeného vztahového rébusu by mohl vrhnout již další díl cyklu s názvem Vinen. Nezbývá než doufat, že populárního detektiva nedostihne některé ze špatných, ale nezbytných rozhodnutí, jež musel v minulosti učinit pro dobro všech ostatních.

Český název: V posledním tažení. Název originálu: Dead Beat. Autor: Jim Butcher. Překlad: Zdeněk Uherčík. Obálka: Chris McGrath. Nakladatel: Stanislav Juhaňák – Triton, 2014. Počet stran: 472. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop – od 209 korun.

0